NY skyline

söndag 3 april 2011

Dag 12 och 13


Lördagen tillbringades promenerandes över stora delar av Brooklyn och Manhattan. Åt frukost i Brooklyns trevligare delar och försökte hitta Blundstones, men det var inte någon som visste vad det var i denna del av staden. Passerade utanför Logan Plasters hus, på randen till East River, mycket ljus, och faktiskt inte iskallt för första gången. Jag kan knäppa upp skepparkavajen och ta av halsduken. Får faktiskt syn på Logan som står med sin bibelgrupp och skottar täckbark över planteringarna. Det verkar vara något man gör här i USA. På min väg mot Brooklyn Bridge stöter jag på ett tiotal människor i blå sweatshirts som det ståt BIBLE CRUZADE på. De delar ut små lappar om ett evenemang i en kyrka senare på dagen. Jag tar emot lappar från alla och stoppar ned dem i fickan för att slänga dem när ingen ser.

Går över Brooklyn Bridge, fin sträcka. Det finns en promenadväg mitt på som går hela vägen. Rätt mycket folk. Cyklisterna har visselpipor som effektivt rensar cykelbanan från fotgängare

Eftermiddagen uppe vid Central Park. Inne på Applestore på 5e avenyn och kollar. Ipads går inte att få tag på. Men man kan surfa en stund där inne och jag tar reda på var man får tag på Blundstones. Som vanligt är det i en helt annan del av staden, men jag är målmedveten och tar mig dit och lyckas köpa ett par till mindre än hälften av vad de kostar hemma.

På kvällen bjuden hem till James på 5e avenyn. Otroligt läge med Doorman och utsikt från 6e våningen. Får hemlagad organisk kyckling, träffar ett par av hans kompisar. Trevlig kväll, och jag börjar ta mig hem vid 2330 tiden. Tyvärr pågår någon sorts arbete i tunnelbanan. Får först vänta i en dryg kvart, innan tåget kommer, sedan vänta ytterligare en stund för att byta till linje 2. Sedan kryper tåget fram i tunnlarna och gör fasansfullt långa uppehåll både vid stationer och mitt i ingenstans. Kommer fram till Winthrop Street, som är min station vid 0130 tiden. Rätt knäckt.

Sover oroligt. På söndag upp tidigt. Ska från Port Authority vid 0930, och ser till att vara i verkligt god tid. Glömmer min telefon och har inget sätt att nå Joyce som jag ska hälsa på i Kingston, eller någon annan heller för den delen.
Börjar med att anta (assume) att det är Pennstation som jag ska åka ifrån. Går runt och frågar efter buss. Men alla bara rycker på axlarna. Ingen hjälp här inte… Inser småningom mitt misstag (bra gjort!) och traskar vidare till rätt station, det är inte särskilt långt. Nya problem. Jag vet vart jag ska, och när bussen går, men jag har inte memorerat, eller skrivit upp namnet på bussbolaget. Det finns i alla fall 3 olika våningar med olika biljettluckor, och säkert 20 olika bussbolag. Hittar tillslut rätt lucka och köper biljett och kommer iväg efter att ha tryckt i mig lite frukost.

Bussen körs av  en chaufför som tar sitt arbete på allvar. På väg ut ur bussgaraget läser han uppe en lång rad förmaningar till oss: ”Konversera inte. Tala inte i telefon. Stäng av mobilsignalen. Endast nödsamtal får ringas. Lyssna inte högt på musik ens i lurar. Om ni inte åtlyder detta kommer ni ombedas att stiga av bussen” Efter någon timme ryter han i mikrofonen: ”Those of you that are having a conversation, please keep yout voices down” sedan smällde han till i micken så att alla hoppade till. Han menade allvar.



I Kingston väntar Joyce oroligt och undrar varför jag inte svarar i telefon. Hänger sedan med Joyce och Dwight i Kingston och Woodstock, äter god lunch. Ser Föreställning där min vän är med, tar en titt på den enorma vattenreservoar som förser NYC med dricksvatten. Promenerar. Besöker ett tibetanskt kloster. Otrolig natur. Massor med himmel och berg. Middag, och så tillbaka till the Big Apple igen. Hemma vid midnatt. The Subway sköter sig bättre denna kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar