NY skyline

tisdag 22 mars 2011

dag 1


OK, Dag 1.

 Upp tidigt som vanligt, och i med lite gröt. Väcker Stella som jag lovat och hon ligger och hänger i soffan en stund medan jag försöker komma ihåg allt jag ska ha med mig. Kollar listorna. Arlanda händelselöst. Kommer dit typ för tidigt, Incheckning och bagagedrop tar högst 10 minuer, sedan in genom security som inte heller krånglar. Jag som har så mycket metall i kroppen, verkar inte vara något problem…
Alldeles för lång tid innan planet går. SK 903. Festar på kaffe och chokladcroissant. Överraskande billigt!  Läser alla tidningarna. In i Planet som nästan är fullt. Det finns en del ströplatser här och där. Jag sitter på 28G om ni vill kolla i SEAT GURU, bredvid sitter en smal kvinna som är väldigt försynt. Vi säger hej och inte så mycket mera. Konstaterar att G platsen som är ut mot gången har bättre utrymme för benen än H som är vid fönstret, precis som SEAT GURU förutsagt. Orkar inte titta på någon film Sitter och blundar ett par timmar tills maten kommer. Helt ok. Köttbullar o potmos. Konstig aprikosefterätt. Nåväl, sedan Bok. Kroppens Geni av Sverker Sörlin. Om skidåkning, Norge, filosofi. Bra men kanske lite väl udda och för specialintresserade??

Vi är framme på tidtabell, tidskillnaden är bara 5 timmar just nu, måste vara någon sorts mismatch med tidszonerna och sommartiden. Den timida kvinnan ber mig lyfta ned en tung väska, vilket jag gör. Maxvikten på handbagage är 8 kg. Jag uppskattar att den här väskan väger 25 kg. Hon har själv ingen som helst möjlighet att lyfta den. Den kan bara hanteras rullande. Hon tackar , och rullar iväg. Vad var det i väskan? - uran??

Spänningen stiger. På Amerikansk mark. Man är tvungen att lämna fingeravtryck för att komma in i landet. The Immigration officer småpratar lite om vad jag ska göra här. Jag vet att det är låg sannolikhet att jag blir stoppad, men jag håller tyst med att jag ska besök ett sjukhus. Man vet aldrig, kanske behövs någon specialstämpel, eller visum…

Tullen har en söt Beagle som glatt nosar upp alla som har glömt mat i sina väskor, eller knark?? Husse verkar mest småsnacka med dem vars väskor hunden intresserar sig för. Verkar inte vara så farligt. Nog mera äpple än narkotika.

Kollar sambandet. Min telefon lirar inte med USA. Inte ett ljud, ingen signal. Försöker koppla upp mig på nätet.  Fungerar inte. Tar en Taxi. Lång resa. Killen som kör är inte från stan ( inte ens från landet) och vet inte riktigt vart vi ska. Ingen har hört talas om Kings Country Hospital och han har en GPS som han inte vet hur den fungerar. Kör hursomhelst åt rätt håll. Kommer småningom fram. Han beklagar sig lite och vet inte riktigt hur han ska hitta tillbaka till New Jersey.

Äntligen framme.! Fyller i lite olika papper Här finns nät! Visas till mitt rum som är väldigt kalt. Det finns två sängar, två byråer, två skrivbord. Thats it. Ljusrörslampor. Måste köpa vatten och dasspapper, hittar en Duanes i nästa kvarter. Går en liten promenad runt sjukhuset. Rätt ruffigt. Inga kaukasier här inte, känner mig som en rätt ensam blekfis. Hittar tillbaka utan missöden, kollar in student halls som är typ GYM + annat, tillbaka till mitt rum och hänger lite. Är hungrig drar lite på det, är egentligen inte så sugen på att gå ut. Lite läskigt där ute. Bestämmer mig i alla fall för att jag måste ha mat och går nedför New York avenue till Church street, där det ligger några matställen. Går in i det första, någon sorts kombi Indier med lite China och allt möjligt..  Alla därinne ser ut som att dom är med i the Wire. Får en behållare med kyckling, ris och grönsaker för 5 dollar. Hemåt med mitt jaktbyte. Allt går bra, men det är en rätt stark känsla av att det inte är helt igenom harmoniskt i kvarteren häromkring.

Äter. Är lite svajig. Trött, men det gäller att hålla ut. I morgon sak jag försöka fixa telefonen och själva jobbet ska börja…

1 kommentar:

  1. Låter som en tuff start en bit från turistrutterna... Hoppas nu bara jobbet håller högre kvalitet än området du bor i.
    Hörs och ses

    SvaraRadera