NY skyline

måndag 28 mars 2011

Dag 5 och 6


Lördag. Alltså ledigt. Svinkallt i rummet och det går inte riktigt att går runt och mysa. På med Icebreaker ylleunderställ i merionull, vanliga kläder och iväg. Tar mig in mot mitt favvofrukost ställe, cafeterian på SUNY, där jag nu har börjat hitta mat som jag faktiskt vill äta. Stängt. Inte så sugen på att tugga Delimacka i mitt iskalla rum.
Tar istället Tunnelbanan in till Manhattan hittar ett ställe uppe vid 42a gatan som serverar frukost. Blaskkaffe och svampiga pancakes med syrup. Känns inte helt perfekt, men illafall.
Vad gör man annars i NY?
Man går. Det går att gå hur mycket som helst. Funderar på att åka upp i Empire State Building, men vänder när jag förstår att det är ett par timmars kö.  Hittar istället ett annat högt hus som går att åka upp i. Rockefeller center, ”Top of the Rock”. Uppe på utkiksplattformen på 64e våningen skiner solen och sitter man i lä är det riktigt skönt. Sedan ner igen. Mera gång.

Tittar i lite olika butiker, men känner inget sug efter något. Längtar hem lite. Dricker att glas öl nere vid kajen på östra sidan.

Åker tillbaka till Brooklyn och funderar på var jag ska hitta något att äta. Hittills har jag inte sett porslin någon annan stans än hemma hos Romanos. Om nu det har någon betydelse.



Söndagen fortsatt klar och kall. Eftersom Amerika inte använder SI enheter, och heller inte någon temperaturskala som jag har någon relation till, så har man ingen aning om hur kallt det är, eller hur långt det är till någonting. Man vet heller inte hur fort det går eller vad något väger. Eller hur mycket juice det är i förpackningen? Gallon? Ounce?
Någon?

Tar mig till MoMa, äter frukost/lunch och tittar igenom det som hänger på väggarna. Otroligt coola lokaler. Jag är svag för Pollock. Promenerar. Undersöker marknaden för elektroniska saker. Äter igen. Jag passar på när det finns möjlighet och det gör det faktiskt på Manhattan. Porslin!

Hemma framemot 22-tiden. På tunnelbanan är det kvinna  som häver upp sin stämma och mässar. Fader vår. Sedan även lite sång, Jesus is my Lord på en för mig obekant melodi. Pågår ungefär två stationer. Ingen dans. Många plastpåsar i bagaget. Annars verkar det lugnt här ikväll.

Igår efter att jag släckt var det en krock just utanför mitt fönster. Ett ganska mjukt ljud av hur metall knycklas ihop och hur däck rutchar på asfalten. Jag tittar ut och ingen verkar svårt skadad. Någon timme senare är tre brandbilar och flera polisbilar på plats Inga sirener, men massor med folk och mycket blinkande ljus. Ser fram emot att det ska bli vardag igen.



1 kommentar:

  1. heja sonen!
    Borta bra men hemma bäst?
    Referensramarna vidgas väl ändå!?
    Trots att det är USA som vi tror oss känna.
    Hittade ditt sjukhus på Google Earth, verkar ligga mitt i Brooklyn-smeten.
    Förslag: Låna en hoj o cykla NY-marathonsträckan. Start på Staten Islandsidan av Verrazanobron o mål i Central Park.
    4.2195 mil. 2-3 tim,,

    SvaraRadera