NY skyline

torsdag 31 mars 2011

dag 10


Ok så vad har hänt idag? Lite gråare och lite regn. Imorgon har dom hotat med snö igen. Min plan att möta våren i New York har hittills inte varit helt lyckad.

Hänger med Ultraljudsgänget under dagen. Inte lika varmt som sist,  Inte heller lika mycket bagels och godis. Trevligt ändå.  Killen som föreläste om bukundersökningar förra gången visar bilder på sin första blindtarm eller Appy, som dom säger här. Jag har börjat vänja mig vid språket, och hänger med i det mesta dom säger utan besvär. Det är svårt när man ska prata medicinengelska. Allt blir lite bakvänt och ligger fel i munnen, men alla förstår vad man menar. Påfallande mycket gynekologi. Alla som är gravida under 20 veckor tar dom hand om på stora akuten. Återupplivar minnet med gulesäckar, crown rump length, Beta hCG .

Till lunch vågar jag mig ut till den Deli som ligger längst österut på Clarkson Avenue som går utanför sjukhuset.  Bakom disken står en kort kille som meckar mackor. Han slänger käft med sin kollega på ett språk som jag inte kan placera. Verkar vara på gott humör
Beställer en Hero med tuna, lettuce & tomato. Till det någon sorts Ice tea på flaska.

En Hero är typ en halv baguette och den fylls nu med tonfiskröra, sallad o tomat. Gott och mättande. 4 dollar. Disken där man gör mackorna är ganska liten. Vad som är påfallande är kylkabinetten med olika sorters drickor. Jag letar efter vanligt vatten, men det finns 7 olika skåp att välja bland och vattnet verkar inte vara någon storsäljare, i alla fall hittar jag det inte. I stället 7 olika sorter av Snapple, 4 olika Ginger Ale, 12 olika produkter från Coca Cola Company, och en hel rad flaskor med smaksatt och sockrat vatten från Lipton. Gott!

På eftermiddagen får jag till ett möte med Logan Plaster (otroligt coolt namn!)som är editor för EPI: Emergency Physcicians International. Vi ses på Roebling Inn, i en finare del av Brooklyn, Williamsburg och tar en öl och pratar lite. Han är intresserad av att spegla hur akutsjukvården över världen håller på att utvecklas och åker runt till olika konferenser för att få input. Trevlig man. Bor i ett av de hus som blickar ut mot Manhattan över East River och Brooklyn Bridge. Jag blir avundsjuk.
Skriva lite i tidning, åka runt på olika kongresser och bo med utsikt över Manhattan..
I could do that!

När jag kommer hem är min vän i kuren där. Vi hälsar. Jag har bestämt mig för att han är snäll och inte är en av killarna som är med i Criminal Minds.  Jag kollar när jag går förbi. Han har låst fast min cykel med sitt extralås igen. Jag antar att det är så en extra bra vakt gör när han tar sitt arbete till en ny nivå.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin bild!!
    Lite fler Brooklyntips från hemmaplan.
    Brunch på EGG 135 N 5th ST
    Botaniska Trädgården i Prospect Park
    Bowla på The Gutter 200 N 14th St
    Mexikanskt La Superior 295 Berry St
    Drink Union Pool 484 Union Ave

    SvaraRadera
  2. Hej o hå!
    Hör vi till "resandefolket"?
    Nu på väg till Turkiet.
    Passet fastnat på Kinesiska ambassaden för visumhantering.
    Måste alltså fixa provisoriskt pass igen.
    980 SEK + hotellnatt = onödigt.
    Verkar som du har det bra, både lärorikt o kul.
    Skitväder men lär bli varmare till helgen.
    Hoppas snön försvunnit när vi är tillbaka, jag 10, o ni 11 april.
    Flygeriet går bra, kan nog skjutsa framåt sommaren -om ngn vågar.
    Kram/pa

    SvaraRadera
  3. Välkommen snart hem till effektiva SÖS! Snön har nästan smält helt och några lila krokusar tittar fram i rabbaten hemma. Snödroppar i södersluttningen nedanför SÖS.

    SvaraRadera